شهداى ما، بهترین مصداق براى این ویژگىها هستند؛ مصداقهایى كه سالهاى نه چندان دور در همین كوچههاى زمینى كنار ما زندگى مىكردند؛ ولىاكنون آسمانى شدهاند. شهداى ما، مصداق (یجاهدون فىسبیلالله) هستند؛ آنان نمونه بارز «زبرالحدید» هستند، مصداق بارز «من انصاره و اعوانه» هستند، آنان مصداق (اشدّاء علىالكفار رحماء بینهم) هستند، شهداى ما الگوهاى مناسبى براى مهدى باوران و مهدى یاوران هستند.
یكى از تأثیرات دفاع مقدس بر فرهنگ مهدویت، الگوسازى براى نسل منتظر و یاوران حضرت مىباشد. هر انقلاب، به یاران و همراهان فداكارى نیاز دارد تا به كمكهاى فیزیكى و معنوى آن، انقلاب را به پیش ببرند شهداى ما ویژگىهاى زیادى از ویژگىهاى یاران امام عصر علیهالسلام را داشتند كه در ذیل به دو نمونه از آنها اشاره مىكنیم. روحیه شهادتطلبى و هدیه جان در راه جانان، در جبههها موج مىزد؛ چون با آگاهى و بصیرتى كه داشتند، یقین پیدا كرده بودند پا در راهى گذاشتهاند كه حق است. اگرما شنیدهایم مولاى متقیان، امیرموءنان در وصف یاران امام عصر علیه السلام مىفرماید: «یاوران مهدى شهادت را مىطلبند و همواره آرزو دارند در راه خدا كشته شوند» دفاع مقدس ما این واقعیت را ملموستر كرد و در معرض تماشاى خیل منتظران قرار داد، تا بتوانند شهادتطلب باشند. این كه شهید زینالدین فرمانده دلاور لشكر علىابن ابىطالب علیه السلام در اولین برخوردها با همسرش مىگوید: «شما باید بدانید من قبلاً ازدواج كردهام. من با جبهه و جنگ ازدواج كردهام و شما همسر دوم من هستید. انتهاى راه من، شهادت است و اگر جنگ تمام شود و من شهید نشوم، هر كجا كه جنگ حق بر ضدباطل باشد، مىروم تا شهید شوم نشان دهنده روحیه شهادتطلبى او و امثال او است. برخى از شهدا، آن قدر شیفته شهادت بودند و با دعا و راز و نیاز با خداوند و توسل به امام معصوم علیه السلام این تمنا را داشتند و به سبب صفاى باطن خود، به این معرفت رسیده بودند كه نحوه شهادت و زمان و مكان شهادت خودشان را مىدانستند و به رفقاى همرزم خود اعلام مى كردند؛ براى نمونه سردار رشید اسلام، عبدالحسین برونسى فرمانده تیپ 18 جوادالائمه علیه السلام كه در رشادت و ایثارگرى زبانزد بود، قصه شهادتش آن قدر برایش روشن بود كه به همرزمهایش گفته بود: «اگر من در فلان تاریخ و فلان جا شهید نشوم، به مسلمانى من شك كنید». یكى از همرزمان او مىگوید: چند روز قبل از عملیات بدر، توى چادر فرماندهى نشسته بودیم.... یك دفعه گفت: «اخوان! این عملیات، دیگه عملیات آخر منه...» پرسیدم: «حاجى! چى شده كه این روزها همهاش از شهادت حرف مىزنى؟»... گریهاش كمى آرام گرفت. ادامه داد: «مطمئنم توى این عملیات مهلتى را كه برام مقرر كردن تا روى این زمین خاكى زندگى كنم. تموم مىشه؛ باید برم.» همچنین حاج قاسم میرحسینى جانشین فرمانده لشكر ثارالله كه قبل از عملیات كربلاى چهار رفقایش نگران این بودند كه آسیب نبیند، مىگفت: «نترسید. توى این عملیات شهید نمىشوم. حتى مجروح هم نمىشوم.» ولى در شب عملیات كربلاى پنج اشاره به پیشانىاش كرد و گفت: «تیر، این جاى من مىخورد و من شهید مىشوم»... و همان شد كه گفت. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: «همانا دل هر مردى از ایشان (یاوران مهدى) از پارههاى فولاد، محكمتر و استوارتر است. اگر به كوهها بگذرند، كوهها هم در هم فرو مىریزند. امام صادق علیه السلام مىفرمایند: «راد مردانى كه قلوبشان سختتر از سنگ، چون پارههاى آهن است، بدون هیچ شك و تردیدى به ذات خداوند. در این دو روایت، صفاتى مانند مقاوم بودن، مبارز بودن، ایمان قوى و.... وجود دارد كه دفاع مقدس الگوهاى خوبى در این زمینه معرفى مىكند. جاى جاىجبهههاى جنگ، رزمندهها حیدرگونه مىجنگیدند و خستگى به خود راه نمىدادند. خاطرات شهدا، پر است از نخوابیدنهاى متوالى و مبارزههایى كه با قلم قابل وصف نیستند. مولاى متقیان، امیرموءنان در وصف یاران امام عصر علیه السلام مىفرماید: «یاوران مهدى شهادت را مىطلبند و همواره آرزو دارند در راه خدا كشته شوند» شهید خرازى دهها بار مجروح مىشود و بنا به نقلى بعد از 27 بار مجروحیت به شهادت مىرسد. نقل شده است كه به سبب یكى از مجروحیتهایش دكتر 45 روز به او استراحت داده بود و او را به خانه آورده بودند. هنوز عصر نشده بود كه گفت: «بابا! من حوصلهام سر رفته» گفتم: «چه كار كنم؟» گفت: «من را ببرید سپاه تا بچهها را ببینم». بردمش، تا ساعت ده شب خبرىاز او نشد. ساعت ده تلفن زد و گفت: «من اهوازم، بىزحمت داروهایم را بدهید یكى بیاورد.» شهید مهدى باكرى در وصف پاسدار مىگوید: «پاسدار یعنى كسى كه كار كند و بجنگد؛ خسته نشود، نخوابد.» و واقعاً خودش هم همینطور بود. اینها همه نشانههاى استوارى آنان بود و این استوارى و مقاومت و مجاهدت چقدر زیبا توسط شهدا در جاى جاى جبههها به نمایش گذاشته شد. با توجه به این كه فرهنگ مهدویت با بیانى مختصر به معناى «زندگى مهدوى و امام زمان پسندانه» مىباشد، یكى از جلوههاى زیباى این زندگى، واكنش مقابل ظلم و ظالمان مىباشد. این جلوه زیبا، در دوران جنگ تحمیلى، بیشتر ظهور یافت؛ چرا كه ملت ایران، مقابل زورگویىهاى استكبار جهانى و همچنین مقابل دست نشانده استكبار در منطقه، خیزش عظیمى انجام داد. آحاد ملت ایران بسیج شدند. این خیزش، داراى یك پشتوانه بسیار قوى بود كه عبارت بود از عشق و علاقه مردم غیور ایران به امام عصر علیه السلام كه در قالب تبعیت از امام راحل رحمه الله علیه متجلى شد. اگر جنگ ما این پشتوانه را نداشت، اصلاً قداست و معنویتى نداشت و ملت ایران به خوبى و از روى اشتیاق وارد جبههها نمىشدند و جان خود را آگاهانه و عاقلانه و عاشقانه فدا نمىكردند این خیزش، داراى یك پشتوانه بسیار قوى بود كه عبارت بود از عشق و علاقه مردم غیور ایران به امام عصر علیه السلام كه در قالب تبعیت از امام راحل رحمه الله علیه متجلى شد. اگر جنگ ما این پشتوانه را نداشت، اصلاً قداست و معنویتى نداشت و ملت ایران به خوبى و از روى اشتیاق وارد جبههها نمىشدند و جان خود را آگاهانه و عاقلانه و عاشقانه فدا نمىكردند و این چنین پاى در شط خون نمىگذاشتند. فرهنگ مهدویت به جبههها رونق مىبخشید و دفاع مقدس نیز با جلوههاى متنوع خود، فرهنگ مهدویت را پربارتر و عمیقتر كرد. انشاءالله خداوند به ما و تمام منتظران واقعىتوفیق عنایت فرماید تا با تأسى به سیره عملى شهدا كه یاران آخرالزمانى امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشریف مىباشند، زمینه ظهور حضرتش را بیش از پیش فراهم كنیم.الف. روحیه شهادتطلبى
ب. محكم و استوار و مبارز بودن
نظرات شما عزیزان:
